Hisingen kan ses som platsen för den största mataffärssatsningen i sin historia då den tyska matkedjan Lidl planerar att öppna sex nya butiker i området, från Torslanda till Hisings Backa, under de närmaste åren. 'För att hitta fler stadsnära etableringar måste vi vara mer flexibla. Det kan till exempel betyda att vi hyr fastigheter eller blir en del av ett projekt med flera butiker', säger Lidls Sverige-VD, Jakob Josefsson.
Ambitionen för Lidl sträcker sig dock utöver Hisingen. Om allt går enligt plan skulle det innebära 28 nya butiker i framförallt Göteborg, Bohuslän och övriga Västsverige. Sex av dessa butiker är tänkt att hamna på Hisingen. Just nu utforskas möjligheten att hitta lokaler i flera områden: 'Hisingen norr' (Kärra eller Bäckebol), Hisings Backa, Backaplan, Lindholmen/Eriksberg, Torslanda/Amhult och Björlanda/Säve-området.
Lidl visar upp en förtjusande vilja att ta över området. Kedjan, som redan har två butiker på Hisingen, i Lundby (Hildedal) och Biskopsgården (Sommarvädersgatan), siktar på en expansion som skulle innebära att de har totalt åtta butiker på Hisingen. Oavsett om det handlar om ett stort köpcentrum eller mindre affärsområde, är alla potentiella platser märkta på Lidls karta över Hisingen. Möjliga platser inkluderar Bäckebol, Amhult, Backaplan och Eriksberg, plus en lokal i den kommande stadsdelen Björlanda.
Men ambitionerna slutar inte där. Lidl planerar att öppna butiker på totalt 91 platser runtom i Sverige. Kedjan, som för närvarande har 205 butiker, siktar på att hantera upp till 300 livsmedelsbutiker på den svenska marknaden. Trots den höga kostnaden för denna storsatsning är de ännu inte beredda att ge en exakt tidsram för när de hoppas nå detta mål.